Effektivitet och organisationsförmåga

Mycket märkligt, men ju mer jag har att göra desto effektivare blir jag....ja det är säkert inte ett dugg unikt, men jag inser att helt plötsligt måste jag planera mitt liv i mycket större utsträckning och jag GÖR det i större utsträckning. Har det att göra med att jag har fyllt 30, blir man verkligen helt plötsligt vuxen? Häromdagen gjorde jag en månadsbudget i Excel. Jag tittade på den efteråt och kände en blandning av stolthet och rädsla!


Skolan har även börjat och det kräver såklart sin planering...jag har aldrig jobbat heltid och samtidigt pluggat (inte på allvar i a f, en mesig spanskakurs räknas inte, jag behövde aldrig göra några läxor, nivån var för låg) så jag börjar inse att det innebär en del eftertanke. Min första studieuppgift ska in den 15 februari, det är samma dag som jag kommer hem från en tvådagars skidresa i Andorra. Alltså måste uppgiften vara färdig torsdagen den 12 februari, hela tre dagar innan! För mig ett något okänt fenomen, jag håller alltid deadlines, men pressen gör ju att man presterar och därför lämnar jag aldrig in något innan en deadline (tja, på jobbet händer det ju kanske).


Något annat som kräver planering för mig är mat, jag kan ju inte bara köpa en macka eller nåt till lunch så jag har i princip alltid med mig mat till jobbet, sen har det ju också varit för att spara pengar nu i januari. Om jag ska köpa grejer till sallad så går det ju en del pengar faktiskt...


På Facebook har jag fått utmärkelsen "most organized", jag tycker aldrig att jag har varit det, men kanske beror det på att jag jämför mig med min far som är extremt superorganiserad och pedantisk. Jag däremot håller allting i huvudet, jag skriver aldrig listor men lyckas få det mesta gjort och jag håller alltid tider, så jämfört med en del andra människor verkar jag nog ha koll! Igår var pluggtid inplanerat efter jobbet, det var dock en ganska tuff dag, jag lade mig på sängen och började läsa "The design of everyday things" och var otroligt fascinerad men lyckades till slut inte hålla ögonen öppna och slocknade i säkert en timme! Så det blir till att sitta vid ett bord idag :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0